Project: Scheet!

2013 – locatietheater – mobiele voorstelling – vormgeving – jongerenvoorstelling

.

Ik roep het luid opdat u het weet: de wereld zal vergaan door de koeienscheet! Aaaaaahhh!!”

.

Project: SCHEET

.

Project: SCHEET

.

Project: SCHEET is een school- en festivalvoorstelling voor basisschoolleerlingen uit de midden- en bovenbouw (en hun ouders). Een excentrieke professor komt met zijn assistente Kootje (in de klas) vertellen over een groot onheil… De Koe. Volgens de professor is de koe dé oorzaak van alle milieuproblemen, het opwarmen van de aarde, het gat in de ozonlaag. Als we niet snel in actie komen zullen de gassen van de koe misschien wel ons einde betekenen. De nuchtere Kootje is echter niet voor één gat te vangen en nodigt de professor en zijn jonge onderzoekers uit voor een bezoek aan de melkboerderij van haar vader. Problemen zijn er om opgelost te worden en als de koe het probleem vormt, dan moeten we het dier eerst maar eens recht in de ogen kijken.

.

Project Scheet 08 1

.

Project: SCHEET

.

De kinderen vertrekken met de professor en zijn assistente in hun mobiele laboratorium (een omgebouwde dubbeldekker touringcar), op weg naar een boerderij met koeien. Onderweg worden allerlei feitjes en wetenswaardigheden verteld over gassen, stank, vervuiling én koeienscheten. Op de boerderij aangekomen mogen de kinderen mee de stal in. Lukt het de professor om, met de onderzoekers van Project: SCHEET, een oplossing voor het opwarmen van de aarde te vinden, of heeft het oog in oog staan met de koe hele andere ‘warme’ effecten?

.

Project: SCHEET

.

Project: SCHEET

.

Project: SCHEET

.

Met Project: SCHEET wil de PeerGrouP kinderen uitdagen zélf kleine oplossingen te bedenken voor grote problemen. Want problemen pak je ten slotte aan door ze op te lossen. Daarnaast neemt de PeerGrouP kinderen graag mee naar een koeienstal, iets dat de meeste (stads-) kinderen niet vaak zullen meemaken.

 

OverhetIJ Festival 2013 - © Saris & den Engelsman

.

Project Scheet 09

.

 

.

.

.

.

.

.

.

.

.